GECMiS ZAMAN OLUR Ki


HALiS ERENOGLU ANILARI

İlkokul yıllarında Rahmetli Babam kahveye alışmasın diye,Terzi Raşit,in Halin başında Terzi dükkanı vardı oraya git diye söyler dururdu,büyük sözü dinlemek ,büyüğü saymak Allahı saymak demek diye Anam rahmetliğin ağzından hiç eksik olmazdı,o eğitimle büyüdük.Terzi Raşit,in dükkan bizim mekanımız olmuştu,kimler gelmezdiki; Doktor Tahir Barçın,Pala Bıyık,Babam,Tuğluklu Aptil Ağa,Alikelli Hafız Ağa,Hacı Cemalin Emin Amca, Bozhüyüklü Hafız (ÇARşı camii)imamı idi.

Emin amca ,terzi Raşit masada palto keser,oğulları Kazım,Erol dikerler,o arada hoş sohbetler başlar ,gereği konuşurlar o büyük insanlardan yaşam felsefemde ,duruşumda,kişiliğimin oluşumunda ,çok şeyler kazandım.Hayat mektebim fakültemin odak noktası orasıdır derim.
İlk okul bitti,parkın içinde şimdiki askeri okulun yerinde Kuran kursu vardı,İlkokul diploması ilen gidip kayıt olunurdu,bende şahadetnameyi aldım(diploma)kayıt olmak için parkın içine girdim,baktım Çüğlümlerin Nurettin(Şimdi terziler aralığında terzi)o beni itiyo önce sen gir ,ben onu itiyom sen gir diye,biz sen ben derken,Kuran kursunun camı açıldı,Bozhüyüklü Hafız ağbi gelin bakalım kaçaklar gelin diye seslendi,varıp kayıt olduk.Kursa gidiyoz Kuran,a geçtik,Ramazan geldi,40 gün tatil oldu,sonrası bir daha da gidemedim ,işe atıldım Terzi Raşit,in dükkana gelenlerin çocuklarıyla da,Ata dostu diye birbirimizden sevgiyi saygıyı hiç eksik etmedik esirgemedik.Hayatta olanlarla da hala bu dostluğumuz devam ediyor.

Mesleğe tamirci olarak başladım,yazın biçer,e gider kışın tamirciliğe devam.Tuğluklu Aptil Ağa ,nın oğulları Tevfik,Topal Memedali,Necmettin ,Süleyman,(Allah uzun ömür versin Necmettin ile Ata dostluğu hala devam ediyo.Aptil Ağanın,kızı Terzi Raşit,in Erol ile evli,Erol Avrupada yıllarca kaldı,orada işi büyütüp fabika falan açmıştı,sonradan Almanya,daki işi Yalova taraflarına taşımış ,çamların içinde çok güzel bir villa,iş merkezi,çiftliği ,yabancı müşterilerini ağırlayacak lüks bir tesis kurmuş,Allah daha çok versin,Arkadaşım hemşehrim Atadostum olarak gurur duydum,Erol,la eskiyi Terzi dükkanında geçirdiğimiz günlerden çocukluğumuzdan,eskilerden epey dem vurduk.kendisine Ailesine hürmetlerimi selamlarımı sunarım,ben çok yakınım olarak bilirim akrabadan daha öte,Terzi Raşit amca bana yeğenim derdi,aynı zamanda Anam tarfından yakın akrabam olur.
Allaha emanet olsunlar bizi hürmetle ağırladılar,Erol arkadaşım ın selamını Necmettin den alırım,bende ona selam gönderirim.
Tamirhane çalıştırdığım dönemde ,Tevfik(Kürtlerin)ağbi,de bir pikap,bir tane açık kasalı fort vardı,başka neleri varsa bana getirir ben tamir ederdim,acele iş geldimi bunları tanıyok ya,bunların işlerini ötelerdik.Akşam dükkanı kapatacağım Rahmetli Tevfik Abi acele acele geldi,Halis kuzum ben bu pikabı sattım,sabah gelip alacaklar,aman gözünü seveyim ne yap et bu gece sekman at,pikap biliyosun yağ yakıyo ,müşteriye yüzümüz kara çıkmasın beni kurtar dedi.Tamam ağbi dedim sekmanları da getirmiş,gece löküsü,nü yaktım hiç uyumadan gece sekmanları değiştirdim. Sabah oldu motoru çalıştırıp ,motor alışsın diye Elhana vardım geldim,baktım eksozun ucu ağardı.Kuşluk oldu ne gelen var ne giden,pikaba atladım dükkanına vardım ,Rahmetli Tevfik ağbi ekmekle zeytin atıştırıyo,Beni görünce gel Halis sende buyur dedi,ben ağbi adamlar vazmı geçti,gelmedilermi dedim,güldü pikabın işi tamammı dedi,bende eksozun ucuna bak ağbi dedim,baktı bembeyaz ,kuzum ne vereceğiz dedi,zaten kaça sekma atıldığını bildiği için sen ne verirsen ver dedim,bir yandan para sayıyor ,bir yandan da gülüyo,ben adamlar erkenden gelip pikabı alacaklardı ne oldu diye içimden geçirirken,pikabı alacak adamlarımı merak ediyosun ,bak öyle bir şey yok ,ben sana Kürt oyunu oynadım,pikabı sekman için bıraksam biliyosun bir hafta yatardı,bu hileynen bir gecede nasıl değiştirttim dedi epey gülüştük,Böyle bir anımız olmuştu.

KÜRTLERİN TEVFİK,İN AĞIDI ve HİKAYESİ.


Bir gün Emirdağı çalkalanıyo,Aptil Ağanın oğlu(Kürtlerin Tevfiki)vurmuşlar canazesi Geliyomuş diye,söylenti doğru çıktı ,Tevfik Ertorun,un cenzesi Denizliden geldi,insanlar kulaktan duyma gerçeği yaşamadan bilmeden hakkında ,çok dedikodu yaptılar.
Tevfik rahmetlinin vurulup geldiği yılın ertesi sene vurulduğu olayın geçtiği,Çivril,in Çıtak kasabasına Hamdi Ağanın biçerine ekin bitene kadar şöfor olarak gittim.Ben biçerdöğeri hazırlarken baktım Çıtaklılar yanıma toplandılar,Biçer sahibinin oğlu Hüseyin Oruç ta vardı,,Hüseyin Oruç Çıtaklı hemşerilerine geçen sene Başçavuşun vurduğu adamın hemşehrisi diye beni tanıttı.Çıtaklılar öylemi hiç uğruna ,vuruldu diye konuşmaya başladılar,bende merak ettim ,bir taraftan biçerin ayarlarını yapıyorum,bir taraftanda anlatılanları dinliyorum.Aanlattıklarına göre Karakol başçavuşu ile Çıtaklı Faik Bey diye bir zat varmış,ikisi çok samimi imiş,aralarından su sızmazmış,Tevfik Rahmetlinin vurulduğu gün Başçavuş Kahveye geliyor,Elinde Mavzer ilen çok sevdiği sıkı dostu Faik Beye kalabalığın içinde bir el ateş ediyor,vuramıyor.Kahvede kim varsa çil yavrusu gibi korkudan sağa sola kaçışıyo,kahveden çıkıp ,elinde Mavzer Hamdi ağanın dükkanın yanına bir sandalye çekip oturuyo.Ortalıkta kimsecikler kalmıyo,Hamdi ağanın dükkanının karşısında iki katlı bir oda var ,Millet odanın yanına ,arkasına sığınmış,bir kısmı Çivril,e Jandarma komutanına Telefon etmişler ,Jandarma Komutanını bekliyolar.Halkın korkup canını korumak için kaçtığı saklandığı odanın arkasından Çivril Çal, Denizli yolu geçiyo,İşte tam bu olay üzerine o yoldan Rahmetli Tevfik ve Aptil Öztekin Kalabalığın yanından geçiyolar,merak edip oturan Başçavuşun önünden harmanlayıp geri geri başçavuşu sol arkasına alıp pikabı durdurup Tevfik Rahmetli kapıyı açıp iniyo Başçavuş,a bişeyler soruyo,Başçavuş elinin tersiye git diye işaret ederken ,sol eliyle pikabın kapısından tutup,nişan almadan tetiğe basıyo,Tevfik Rahmetli oraya yığılıp kalıyo,Aptil Öztekin,de üzerine yığılıp şok geçiriyo,bayılıyor.Çıtaklı o korkup kaçan halk Başçavuşun üzerine atlayıp silahı elinden alıp yakalıyolar,bağlıyolar.Hatta ben daha önce bu insan vurulmadan önce niye yakalayıp bağlamadınız ,pikap harıl harıl yanınızdan geçiyo niye uyarmadınız diye tepki gösterdim,çoğu adam kumandan Faik bey ile onun meselesi bizle bir sorunu yoktuki,birde kafayı tırlattığını ,hemşehrini vurunca anladık uyandık ama iş işten geçti dediler.Sonra Çivrilden jandarma komutanı askerlerle geliyo,Kalabalığa kim bağladı ulan başefendiyi diye bağırıyo, bizde ona bağırdık dediler şu yerde kanlar içinde yatan Babayiğide bak diye.
Allah akıldan kimseyi yoksun etmesin Başçavuş ,un piskolojisi çok bozulmuş,Halüsülasyonlar görmeye başlamış,Kendi kendine kurup çözüp zihninde beyninde senaryolar kurmaya başlamış ,akıl hastalığına yakalanmış.Faik Bey benimle niye dost,bu benim hanım için dost diye bu düşünceyi endişeyi içinde büyütüp çıkmaza girmiş ,ve ne yaptığını bilmezmiş bu yüzden Tevfik, rahmetli Biçer çalıştırmak için geldikleri Denizli Çıtak ta başçavuşun hastalığının kurbanı oluyor.Çıtaklılara göre Başçavuş hapiste dahi yatmamış demişlerdi.
TEVFiK in AĞITI
Ekinler geldi biçer yürüdü,
Denizli,yi karaduman bürüdü,
Vurdu Başçavuşta omzum çürüdü,
Sebebim sebebim biçer sebebim.

Emirdağına acenta açtım,
Ecelin elinden Denizliye kaçtım,
Çıtak ovasına kanımı saçtım,,
Sebebim sebebim biçer sebebim.

Adımı sorarsan Tevfik Ertorun,
Mezara sığmıyor salıncak boyum,
Vurdu başçavuşta akıttı kanım,
Sebebim sebebim biçer sebebim.
Refikalem böyle yazmış yazımı.

Halis Erenoğlu.
Share on Google Plus

About topakev

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment

0 yorum: